مصاحبه با حميد حق جو مسئول جلوه هاي ويژه بصري تله فيلم همسنگار

مصاحبه با حميد حق جو
مسئول جلوه هاي ويژه بصري تله فيلم همسنگار
ساخته احسان ابدي پور
فیلم همسنگار برنده سیمورغ بلورین بهترین فیلم
سیمورغ بلورین بهترین بازیگری حميد باغكي
حميد حق جو : قبل از هر چيز من از اعتمادي كه آقاي احسان ابدي پور به من كرده اند و مسئوليت جلوه هاي ويژه بصري فيلم رو به من سپرده اند کمال تشکرو سپاسگزاری را دارم
و باعث افتخارمه كه در پروژه اي شركت كرده ام كه بهترين هنرمندان استان بوشهر و ايران در آن همكاري داشته اند .
در فیلم من مسئول جلوه هاي ويژه بصري بوده ام كه مجموعا" 12 شات را شامل مي شد
این نما ها شامل :
انفجار لنج و هواپیما جنگی میگ عراق و جلوه نوری تفنگ بود
كار برروي تصاوير فول اچ دي با كيفيت 1080. 1920 ذخیره شده بود وباید خروجی نیز با همین کیفیت انجام می شد.
شیوه به کار گیری شده به طور کامل دیجیتالی انجام گرفت
كه مهمترين آن ساخت انفجار و هواپيما به صورت سه بعدي و بصري بود
وقتی می خواهید بر روی تصاویر فول اچ دی کار کنید نیاز به سیستم بسیار قوی ای دارید
براي ساخت و خروجي ما 6 سيستم با قدرت پردازش بالا را درگير كرديم
vfx -cgi -air craft lanj
7- پلا ن هواپيما :ميگ 29 فول كروم عراق
هواپيما :پلان 1 : 4 ثانيه نمايي بود كه دوربين روي لنج بود و ميگ عراق رو ي دوربين عبور مي كند
پلان 2 : 4 ثانيه عبور ميگ از روي لنج و اوج گيري ان به سمت يالا
پلان 3: 2 ثانيه عبور هواپيما ميگ از بالاي سر بازيگر واقع در لنج
پلان 3 : 7 ثانيه حركت هواپيما بر روس سطح آب
پلان 4: 7 ثانيه هواپيما در آسمان
پلان 5. 6.7: هواپیما در حرکت
3 پلان انفجار لنج : در 3پلان
کلوزآپ تکه تکه شدن لنج
فول شات انفجار و منهدم شدن لنج
آتش و دود ناشی ازانفجار
جلوه های نوری :
نمای p.o.v
در قسمت سی جی آی ، مهم این است که جلوه تولیدی شما چقدر بر درام موثر باشد
و فکر می کنم
انفجار حادثه اصلی فیلم بود که به دست موشک هواپیما منفجر می شد وهر دو آن CGI و با رایانه تولید شده اند .
نحوه تولید:
من از روی لنج یه مدل سه بعدی طراحی کردم و بعد شروع به تست ها ی تیکه تیکه شدن آن انجام دادم
وباید به جند سوال می رسیدم؟
1- وقتی این قطعه ها به آب می خورند به جه اندارزه آب به محیط پرتاب می شد؟
قسمت مهمتر نور ی بود که انفجار ایجاد می کرد و نور نیز با تکنیکهای سه بعدی نور پردازی شد
ساخت و متحرک سازی هواپیما درنرم افزار3dmax و اضافه نمودن جلوه های نوری به آن و رندر با متور بسیار قوی VRAY
با تکنیک HDRI
ساخت انفجارترکیبی از دو نرم افزارو پلاگین : maya-3dmax-fumefx
و ترکیبی از انفجار طبیعی
ساخت آب در نرم افزار : realflow –maya
انجام شد سپس در نرم افزار و after effect FUSION ,نرکیب نهایی صورت گرفت
من روي پلان هاي كار مي كردم كه همگي در شب بوده اند و فقط منبع نوري من حلال ماه بود .
و كارگردان مي خواست هواپيما كه ساخته شده به صورت سي جي آي خوب ديده بشه
برای اینکه بیننده متقاعد بشه و اعتقاد پیدا کنه که منبع نور اولیه هواپیما از نور طبیعی الهام
گرفته شده
من از منبع نوري اچ دي آر آي شب براي هواپيما و انفجار استفاده كردم
تصاوير(hdri ) كه مخفف (هاي داینامیک رنج ايميج مي باشد است و معني آن (تصاوير سیال با وضوح كيفي بسيار بالا) كه به روش خاص عکاسی با تجهيزات ي انجام مي شود.
HDRI نوري كه در محیط مثلا شب هست را درون خودش ذخيره مي كند و ما مي تونيم اين نو را به مدل سه بعدي مان بدهيم و جنس نور مدل ما از جنس همان زمان و مكان مي شود و این باعث می شه مدل های سه بعدی طبیعی تر به نظر برسند.
فیلم قرار بود به جشنواره فجر برسد و ما 2 ماه بیشتر فرصت نداشتیم و من مجبور بودم هر چه زوتر کار را شروع کنم البته خوب هم از آب در بیاد ، و فیلم در مرحله تدوین، موسیقی و صدا گزاری بود و کارگردان هم در ماه 1 هفته بیشتر بوشهر نبود زمانی که در وسط این آشوب و بلوای حاصل از ساخت فیلم هستید کار بسیار دشواری در پیش رو دارید
من تا دو هفته مانده به تحویل کار هنوز نمی دانستم که انفجار میدانی داریم یا نه طی صحبت های که با
مدیر تولید و کارگردان داشتم قرار بود انفجار را میدانی انجام بدهیم و به دلایلی این کار صورت نگرفت
من برا ی ساخت انفجار و هواپیما نیاز به تحقیق داشتم وبه مرجع حقیقی رفتم و پس از مطالعه کار انجام شد
من نگران بودم که مبادا در کار نقصی باشد و دوست داشتم رویداد ها کاملا حقیقی باشند.
امیدوارم از دیدن فیلم لذت ببرید
حمید حق جو – مسئول جلوه هاي ويژه بصري تله فيلم همسنگار